Gotam gori, a Gordon se češlja
08. okt 2014. @ 12:12  |  recenzije

Gotam gori, a Gordon se češlja

Prikaz pilot epizode serije “Gotam”

Dugo iščekivana drama o inspektoru Džejmsu Gordonu, čoveku, u koga pored Alfreda (batlera), Brus Vejn (Betmen), ima najviše poverenja konačno je dobila svoju premijeru. Pilot epizoda televizijske serije “Gotam” (Gotham), iza koje stoji televizijska kuća “FOX”, ima više ilegalnih preuzimanja od bilo koje druge serije do sada, sa preko milion i trista hiljada preuzimanja preko torenta. Ova televizijska serija, nazvana je prema gradu u kojem je i smeštena radnja, a koji je u popularnoj kulturi poznat kao grad kojeg čuva budno oko milionera i plejboja – Brusa Vejna (Betmena). No, ipak, ovde protagonista nije Betmen, već tada mladi detektiv Džejms Gordon (Ben Mekenzi), koji rešava da reši slučaj ubistva Tomasa i Marte Vejn, Brusovih roditelja. Vratićemo se na ubistvo i rešavanje slučaja kasnije, da bismo se prvobitno pozabavili samom estetikom, toposom i vremenom u koje je smeštena radnja.

Dakle, serija je snimana u Njujorku, gradu koji je i samom Bobu Kejnu – tvorcu Betmena – poslužio kao inspiracija za Gotam. Za one koji ne znaju, radnja stripa o superheroju Betmenu, bila je smeštena u Velikoj jabuci, sve do zime 1940. godine, kada se u stripu Betman#4 prvi put pominje grad Gotam. Kejn je na ideju za takvo ime došao listajući njujorški telefonski imenik, u kojem je naišao na prodavnicu za nakit pod nazivom “Gotam”, što je stari nadimak Njujorka.

Atmosferičan, mračan, prepun gotskih zdanja, Gotam je postao simbol mračnog, korumpiranog grada.

Mapa Gotama (1999.). Kartografisao strip crtač Eliot R. Braun.

Upravo takvu atmosferu je pokušao da prenese i na televizijsku seriju, njen reditelj Deni Kenon (Nikita, CSI Njujork,…), što mu je donekle i pošlo za rukom. Međutim, problem nastaje u tome što ima previše scena panorame grada, pa donekle serija Gotam izgleda kao da je uzeo da je režira Radoš Bajić – glavom i brkovima; Gotam gori, a Gordon se češlja.

Vreme u koje je smeštena radnja “Gotama” je anahrono, te su likovi odeveni u garderobu iz pedesetih godina prošlog veka, dok nose mobilne telefone i koriste internet. To i nije neka novina, s obzirom na to da je upravo na tu estetičku kartu igrao i Tim Barton, sada već davne osamdeset i devete godine, u svojoj ekranizaciji Betmena sa Majklom Kitonom u glavnoj ulozi. Samo, to je tada još i imalo smisla, jer zamislite samo Mračnog Viteza, kako nadzire grad u kojem svi nose šarenu garderobu iz osamdesetih godina (morao bi da spašava Gotam od lošeg ukusa), danas je to pomalo besmisleno, jer videli smo u Nolanovoj trilogiji, da je i današnji svet presvučen tamnim nijansama.

Posle panorame Gotama, na scenu nastupa mlada Selina KajlŽena Mačka (Kamren Bikondova), sa veoma smešnim naočarima za varenje na glavi. Ona krade mleko, vere se po krovovima zgrada, skače nadljudski visoko i nadasve hoda vrlo čudno, gotovo kao da pati od cerebralne paralize. Ja razumem težnju reditelja, da Ženi Mački da što više onog mačjeg u sebi, ali nemojmo preterivati. Ona se šunja, vreba i hoda četvornoške čak i kad za to nema realne potrebe; isprva sam pomislio da je njeno ponašanje iracionalno, zbog toga što je ona autistična, međutim, kasnije se ispostavilo da je čitav Gotam naseljen autističnim ljudima i osobama sa specijalnim potrebama, jer niko… ali apsoultno niko od žitelja ovoga grada se ne ponaša razumno.

U svom tom besmislenom šunjanju, gospođica Kajl biva svedok ubistva Tomasa i Marte Vejn, dok dvanaestogodišnji Brus Vejn (Dejvid Mezouz) besomučno vrišti pokraj svojih mrtvih roditelja. E, sad, i kod tog ubistva se javlja ogroman scenaristički problem, jer, stotinu mu filmskih rolni, zašto nikome do sada ko se bavio filmskom, televizijskom ili animiranom adaptacijom Betmena, nije palo na pamet da umesto što, često bezrazložno, menjaju pojedine segmente iz stripa, ne promene i nesrećni trenutak koji je definisao mladog Brusa Vejna. Potpuno je iracionalno da se jedna tako dobrostojeća porodica šetka mračnim sokacima, posle filmske projekcije. Tu se postavlja pitanje, kakav su to film išli da gledaju, kada se prikazuje u nekakvoj zabiti i u slučaju ove serije, zašto Tomas i Marta idu u potragu za taksijem, dok njihovog batlera Alfreda (Šon Pretvi), limuzinom razvozi vozač.

Posle Brusovog vriska, od kojeg se zaista i kosti naježe, upoznajemo se sa onim po čemu je posle Betmena, Gotam najpoznatiji; ne, ne radi se o mentalnoj instituciji Arkam, već o korumpiranim policajcima. E, sada, atmosfera u policijskoj stanici deluje kao u ludnici ili čak u zoološkom vrtu, a policajci nisu korumpirani, već nesposobni. Avaj, kriminalac koji besomučno traži nekakve tablete, uspeva da usred policijske stanice, u trenutku dok ga je policajka smeštala u ćeliju, otme od nje nezakočeni pištolj. Stvar rešava mladi inspektor Gordon, tako što mu daje aspirin i tom prilikom mu oduzima oružje. Hajd’ i da kažemo “dešava se”, ali prema ponašanju inspektora Buloka (Donal Loug), koji je za vreme te halabuke sedeo mirno i čitao novine, može se zaključiti da ovo nije usamljeni slučaj, već da je otimačina oružja u policijskoj stanici prilično uobičajena stvar u Gotamu.

Gordon i Bulok (koji je oličenje badass pajkana) dobijaju zadatak da pronađu ubicu Tomasa i Marte Vejn, što se Buloku nimalo ne dopada, te razmišlja o tome da prebaci slučaj na neke druge inspektore. Međutim, kasno je za to, jer je Gordon već prozborio koju sa Brusom Vejnom, obećavši mu da će pronaći ubicu njegovih roditelja.

Ja zbilja ne znam kako funkcioniše američki pravni sistem, ali ne verujem da se baš tako dobijaju i odbijaju slučajevi, ali kao što već rekoh, ovo nije grad racionalnih zbivanja, pa tako kao forenzičar zaposlen je vrlo očigledno duševno oboleli Edvar Nigma (Kori Majkl Smit).

Pa kakvo dodeljivanja slučaja, takva i istraga: konfuzna, besmislena i naivna i kao da gotovo ima samo jednu svrhu, a to je da nas, ili tačnije Gordona, upozna sa što više likova.

U ulozi Osvalda Kobelpota Pingvina, dobro se snašao Robin Lord Tejlor i prema mom mišljenju, jedini je dobro odabrani glumac. Jedino čega se bojim, to je da je namera kretora ove serije, da Pingvin evoluira u bizarno karakterisanog Pingvina iz Bartonovog Betmena, koji se hranio sirovom ribom i živeo u kanalizaciji, jer se na svakom koraku (tačnije - u svakom minutu), vidi uticaj Tima Bartona na reditelja "Gotama".

Pored Pingvina, upoznali smo i Fišmuni (Džada Pinket Smit), nimalo interesantan novi lik, stvoren ekskluzivno za ovu seriju. Ona je vlasnica bara, koji je ujedno i striptiz klub i javna kuća i prostor za stendap komičare i restoran i mesara i pitaj boga šta sve nije to mestašce iz kojeg ona vuče konce i manipuliše i policijom i gradskim većnicima i podzemljem.

Tu je bio i nagoveštaj Džokera, kao što je reditelj i obećao, ovog puta u ulozi smetenog stendap komičara (Džon Bivers).

Na kratko smo imali prilike da upoznamo i malenu Ajvi (Kler Foli), koja bi u realnom svetu, s obzirom na to sa kim stanuje i u kakvim uslovima živi, bila izmomenta oduzeta od strane socijalne službe, i čiji otac ni kriv ni dužan kreće u pucačinu sa Bulokom i Gordonom, koji ga naposletku i ubijaju.

Cilj pilot epizode bio je da nam pokaže korumpiranost grada, i težnju da i najčistijeg čoveka, kao što je Džejms Gordon, dovede u iskušenje da pređe na drugu stranu.

Ova “dugo očekivana” serija, čini mi se da će biti kratkog daha (što i nije tako neuobičajeno kada su FOX-ove serije u pitanju), a iskren da budem, ako se ozbiljno ne promeni njen narativ, možda je i bolje da se prestane s emitovanjem, jer sve što se moglo videti u prvoj epizodi, pogrešno je na toliko mnogo nivoa: od neuverljivih i nemotivisanih likova, čija je karakterizacija blagi užas, do rupa u scenariju, naivnih dijaloga i plitke centralne radnje.

Stefan Marković