Noćni menadžer: Špijunska opereta savršena za vikend bingovanje
08. apr 2017. @ 11:36  |  recenzije

Kada se saznalo da na male ekrane stiže krimi mini-serija u kojoj junače Tom Hidlston i Hju Lori a producira je BBC, nije bilo sumnje da se radi o kvalitetu. Uzbuđenje nije splasnulo ni za vreme sezone nagrada kada je „Noćni menadžer" (The Night Manager) pokupio čak 12 nominacija za nagradu Emi (osvojio je dve – za režiju i muziku), a potom dominirao na Zlatnim globusima sa ukupno tri glumačke nagrade (za Hidlstona, Lorija i Oliviju Kolman).

Produkcija „Noćnog menadžera“ je do sada najskuplja za BBC i to nimalo ne čudi budući da smo tokom šest epizoda trajanja sezone obišli nekoliko mediteranskih zemalja, vozili se u luksuznim kolima i besmisleno skupim jahtama, i odsedali u hotelima sa bezgranično mnogo zvezdica. I to isključivo u društvu negativaca. Likove sa dobre strane zakona zaticali smo u teskobnim kancelarijama sivog Londona. Pa vi vidite šta vam se više sviđa. Ili, možda, bolje ne...

Džon le Kare, pisac čuvenih špijunaža po čijem romanu je serija i rađena, dobro se snalazi u svim pomenutim ambijentima. Kao nekadašnji pripadnik redova britanske obaveštajne službe, sve svoje bestselere bazirao je na ličnim iskustvima i saznanjima. U vreme kada je pisao ovaj roman u jeku je bila velika politička kriza u Latinskoj Americi. „Noćni menadžer“ je tako postao njegov prvi špijunski triler kojim se odmaknuo od Hladnog rata i dotakao tada aktuelnu političku temu vezanu za krijumčarenje i ilegalnu prodaju oružja. Igrom slučaja, na adaptaciju ovog dela čekalo se čitave 23 godine, a ispostavilo se da ta tema, nažalost, nikada nije ni izašla iz mode.

Po le Kareovom svedočenju saznajemo da je ova promena u tajmingu bila uistinu slučajna. Prava na adaptaciju romana dugi niz godina držao je jedan veliki holivudski studio koji je planirao da od toga napravi „bondovski“ spektakl sa Dastinom Hofmanom u glavnoj ulozi. Na kraju su prava ipak dospela u ruke sposobnih ljudi iz BBC-ja, a rediteljsku stolicu zauzela je cenjena režiserka Suzan Bir.

Tokom sezone najviše družimo sa Džonatajnom Pajnom (Hidlston) koji noću radi kao menadžer treće smene u vrhunskim svetskim hotelima, dok danju vodi „poluživot“ bivšeg oficira mutne prošlosti. U cipele špijuna ulazi sasvim slučajno već u prvoj epizodi, i to na temelju griže savesti zbog ubistva njegove femme fatale. To da lik Pajna deluje kao skrojen po glumčevoj meri je neupitno. Pre svega, Tom Hidlston ima tu neku facu službenika finog hotela. Takođe, Tom Hidlston ima facu licemernog gada zbog koje ni do samog kraja niste u potpunosti sigurni na čijoj je strani. Na kraju krajeva, Tom Hidlston bukvalno „izgleda kao sledeća greška“ svake slobodne devojke na planeti, što mu svakako ide u prilog. Zanimljivo je i to da se glumac pre izvesnog vremena našao u užem krugu kandidata za prestižnu ulogu agenta 007, što je samo jedna od poveznica između „Noćnog menadžera“ i čuvenog špijunskog serijala.

Dakle, postoje dobre šanse da se serija dopadne fanovima filmova o agentu Bond, jer je i pravljena po uzoru na iste, samo bez svih onih nemogućih momenata. „Noćni menadžer“ je pre svega elegantna špijunaža koja s obe noge stoji na zemlji i bavi se stvarima iz naše stvarnosti o kojima se ne priča (dovoljno) često. Pored toga, serija ima i sjajnog negativca. Hju Lori jednostavno briljira u ulozi Ričarda Ropera, čoveka koji je celu svoju imperiju sagradio na krvlju umazanom novcu i teško da ćete posle ovoga uopšte moći da ga zamislite u ulozi nekog dobrice. Kroz lik Ropera, serija nas opominje na to da niko od nas ne može da bude apsolutno siguran u postojanje pakla, ali da jesmo sigurni u postojanje luksuznih jahti plaćenih tuđom patnjom. Uostalom, najgori nisu oni namagarčeni da ubijaju, već oni koji im to omogućavaju. A heroji? To su oni koji se bore protiv zla uprkos svim preprekama. U ovom slučaju, radi se o jednoj heroini.

Iako je narednik Bur u knjizi muškarac, Anđela Bur (koju tumači odlična Olivija Kolman) uspela je da se istakne kao najkvalitetniji lik u seriji, možda i jedini koji je uneo sveže ideje u originalni materijal. U svega nekoliko scena po epizodi uspevamo vrlo dobro da je upoznamo i saznamo razlog zbog kojeg je godine svog života posvetila hvatanju „najgoreg čoveka na svetu“. Kod nje to nije stvar iskupljenja za lične propuste (kao kod Pajna), već deo konstantne borbe za bolji svet. Ukratko, treba nam više likova poput Anđele Bur. Ona stoji rame uz rame sa vrsnim televizijskim istražiteljkama poput Džejn Tenison iz „Osumnjičenog“ i Sare Lund iz danskog „Ubistva“, dok je poredba sa „Fargo“ detektivkama maltene očigledna. Uostalom, postoji li šta opasnije od ljude trudnice u borbi za pravdu?

Anđelin negativ u „Noćnom menadžeru“ pronalazimo u liku Roperovog šegrta, Lensa Korkorana, kog nesrećno glumi Tom Holander. Okej, istina je da ovakva serija ne bi ni mogla da se zamisli bez lika ljigavog drkadžije, ali forsiranje njegovih dramatičnih ispada je teško svarljivo. No, uprkos tim slabijim tačkama, serija je zaista užitak za gledanje. Socijalna pitanja u balansu su sa zabavnim scenama akcije i zavrzlama, a saspens je u izuzetno jak u odabranim momentima.

Po kvalitetu i priči, izdvajaju se druga i peta epizoda u kojima se kriju neke od najupečatljivijih momenata u čitavoj seriji. U petoj, to je scena prezentacije oružja zbog koje će vam se sledeti krv u žilama, a drugu ćemo pamtiti po procesu priključivanja Pajna u družinu kriminalaca. To je epizoda u kojoj shvatate količinu problema koje su snašle našeg junaka i toliko je napeta da u momentima deluje čak komično. Baš onako kako bi jedan od najpoznatijih hotelskih službenika u istoriji kinematografije rekao:

„Problem? Nemam ja problem. Ja imam probleme. U množini“.

Kratke crtice:

- Serija broji tačno šest epizoda u trajanju od oko 50 minuta. Najbolje vreme za gledanje: radni dani posle posla ili bingovanje tokom kišnog vikenda.
- Reference na filmove o Džejmsu Bondu su brojne, ali lako ćete ih promašiti samo ako trepnete u pravom momentu. Na primer, broj telefona agencije MI6 u sebi sadrži cifre 007.
- Hju Lori koji ovde tumači lik beskurpuloznog trgovca ilegalnim oružjem, u stvarnom životu je objavio roman „Trgovac oružjem“. To je bio njegov prvi roman, dobio je uglavnom pozitivne kritke i bio pravi hit u Francuskoj 2009. godine.
- Prva epizoda nakratko prikazuje masovno slavlje povodom svrgavanja egipatskog diktatora Hosnija Mubaraka sa vlasti. Prevrat se odigrao u februaru 2011. i u pitanju bila uspešna epizoda u talasu velikih demonstracija poznatih kao Arapsko proleće. Manje je poznato da se o idejama vezanim za ove demonstracije pričalo na „radionicama“ koje su naši Otporaši držali egipatskim demonstrantima na Paliću koju godinu ranije. Čuvenu crnu stisnutu pesnicu, nažalost, ne vidimo u seriji.
- Uprkos tome što Holaderov lik ne prestaje da iritira, ima neke koristi i od njega. Naime, u sceni u kojoj je on patetiše u fensi restoranu dobili smo retku priliku da vidimo autora Džona le Karea glavom i bradom u kameo ulozi gosta za susednim stolom.
- Šuška se da „Noćnom menadžeru“ sledi obnova za drugu sezonu.