20 grafičkih novela koje morate pročitati
04. jun 2012. @ 13:18  |  portreti, recenzije, intervjui

Smatramo da nikada nije kasno za pravljenje ovakvih lista. Uvek postoje oni koji su tek sad zavirili u svet stripa, kao i onih kojima nikada nije dosta konstantnog podsećanja na omiljena dela. Zato smo, povedeni sličnim listama na koje smo naleteli u poslednje vreme, sastavili ovu izuzetno obimnu i temeljnu listu onih grafičkih novela (oprostite nam ako se neki od naslova pomalo kose sa klasičnom definicijom tog žanra) za koje smatramo da bi svaki ljubitelj stripa, pisane reči i popularne kulture u celini trebao da pročita. Za neke bismo čak i smeli da kažemo da bi trebale da se nađu na listi školskih lektira.

Neke od ovih knjiga davno su objavljene i kompletirane, dok se neke još uvek objavljuju u nastavcima i kupe mnogobrojne nagrade. Svejedno, sve su zaslužile svoje mesto na listi najcenjenijih naslova, a samo nama je jasno zašto smo ih poslagali po ovom redosledu.

Watchmen (Nadzirači)

Scenario: Allan Moore; crtež: Dave Gibbons

Kažu da je ova knjiga Biblija među grafičkim novelama i da, ako ste do sada pročitali samo jednu grafičku novelu, postoje velike šanse da su to bili upravo Nadzirači. Najveći vizionar od svih strip autora, Allan Moore, u ovoj knjizi preuredio je svet kakav znamo i u njega ubacio junake iz starih američkih stripova o herojima. Neverovatno kompleksna i duboka priča ispričana na ubedjiv način obogaćena je savršenim crtežom Davea Gibbonsa. U poslednje vreme puno se govori o nastavku ovog zaokruženog serijala od 12 epizoda, ali mi ipak sumnjamo da će nove generacije uspeti da dostignu nivo originalnog dela.

Batman: Year One
Scenario Frank Miller
Crtež: Dave Mazzuchelli

Scenario: Frank Miller
Crtež: Frank Miller, Klaus Janson, Lynn Varley

Batmanov kompleksni lik stvoren je čak nekoliko decenija pre nego što je DC dopustio Milleru da se dočepa ovog junaka i doda mu sasvim novu dimenziju, tamnu stranu koju niko do tad nije primećivao, ili je pak uspešno ignorisao. Po njegovim radovima režiser Christopher Nolan napraviće seriju filmova o Mračnom Vitezu, čiji nas treći deo očekuje upravo ovog leta.

Batman: The Killing Joke (Betmen: Ubistveni vic)

Scenario: Allan Moore; crtež: Brian Bollan

Godinu dana posle Millerovog uspeha koji je postigao sa Mračnim vitezom, DC Comics objavljuje još jednu nesvakidašnju priču o Betmenu, ali ovaj put, centralno mesto na pozornici dodeljeno je njegovom najvećem protivniku – Džokeru. Dokazani genijalac Allan Moore još je jednom uspeo da dokaže svoju pripovedačku virtuoznost, te je tako nastala poslednja od tri najbolje priče o Betmenu.

League of Extraordinary Gentlemen (Liga izuzetnih džentlmena)

Scenario: Allan Moore; crtež: Kevin O’Neill

Serijal Alana Mura, kao i druga dela ovog autora, različit je od svega postojećeg u svetu stripa. Glavni junaci su zapravo likovi iz romana avanturističke književnosti 19. veka – Alan Kvotermejn iz Rudnika cara Solomona, Kapetan Nemo, Nevidljivi čovek, Mina Harker iz Drakule, Doktor Džekil i njegov antipod gospodin Hajd. Oni su angažovani kao agenti tajne službe u borbi protiv neprijatelja Britanske imperije, koja pak „nikada nije mogla sa sigurnošću da razlikuje svoje heroje od svojih čudovišta“. Ovakva premisa pružila je osnovu za odličnu priču punu Murove osobenosti. Kod nas je ova knjiga, kao i prethodnih par naslova, izašla u izdanju Belog puta.

Hellboy: Seed of Destruction (Hellboy: Seme uništenja)

Scenario i crtež: Mike Mignola

Seme uništenja prva je celina serijala Hellboy koja nas je upoznala sa njenim glavnim protagonistom i celokupnom situacijom u kojoj se on nalazi. Ovo čudno stvorenje iz pakla koje ujedno predstavlja jednog od najsposobnijih, ali i najtužnijih likova, danas radi za vladu i ubija zločince (moramo dodati da u ovom serijalu granica između dobrog i lošeg nikad nije stajala na slabijim nogama), a pri tom užasno mrzi fašiste. Seme uništenja originalno je izašlo u četiri broja, a za domaće izdanje ovih, pa tako i velikog broja narednih epizoda, pobrinuo se System comics.

Sandman (Sendmen)

Scenario: Neil Gaiman; crtež: Dave McKean i mnogi drugi

Čudan se osećaj javlja po čitanju bilo koje knjige o Sendmenu. Ne bismo tačno znali kako da ga opišemo, ali sve se svodi na želju da posle čitanja Sendmena ne čitate ništa drugo, nikad više. Grafička novela kao forma verovatno je dostigla svoj vrhunac u ovom poprilično obimnom serijalu kojeg danas možete naći sakupljenog u deset tomova i još nekoliko pratećih knjiga. Neil Gaiman je inspiraciju za ovaj serijal crpeo iz mnogobrojnih svetskih legendi, mitova i bajki i na kraju ih nam isporučio u potpuno novom ruhu, tako uspevši u potpunosti da nas uvede u svoj iščašeni magični svet. Do sada je Beli Put izdao prve četiri knjige, kao i zbirku kratkih priča o Besmrtnima, dok se u izdanju hrvatskog Algoritma sada može naći još i zbirka Beskrajne noći koju je Gaiman napravio u saradnji sa sedam cenjenih svetskih crtača.

From Hell (Pakao)

Scenario: Allan Moore; crtež: Eddie Campbell

Strip je izlazio u Americi dva puta godišnje od 1991. do 1996. godine. Za to vreme, Moore i Campbell uspeli su da naprave jedno od najuticajnijih dela devete umetnosti koje je svoju istoimenu filmsku adaptaciju doživelo nekoliko godina kasnije. U njemu je oživljena zastrašujuća priča o čuvenom serijskom ubici Džeku Trboseku koji je posejao strah po ulicama Londona u 19. veku. Naziv novele preuzet je od nezvaničnog naziva pisma za koje se smatra da ga je napisao sam Trbosek i da ga je poslao volonterima koji su u to vreme pokušavali da ga uhvate. Zagrebačka Fibra je 2007. izdala hrvatsko izdanje ove knjige pod nazivom Pakao.

V for Vendetta (V kao vendeta)

Scenario: Allan Moore; crtež: David Lloyd

Voleli bismo da kažemo da je ovo najinteligentniji i najbolji strip koji je Allan Moore ikada napisao, ali smo shvatili da bismo se samo ponavljali. Allan Moore je genijalac bez premca i to je jednostavno tako. Njegova ideologiija i ono što je uspeo da postigne sa novelom V kao vendeta odrazilo se ne samo na celokupnu popularnu kulturu, već je izvršilo veliki uticaj na savremeno društvo. Njegova verzija distopije sigurno je jedan od najmračnijih prikaza budućnosti, a ono što nas kod nje najviše plaši jeste činjenica da ona deluje potpuno realna. Beli Put izdao je pre par godina ovu knjigu na našem tržištu i nadamo se da to neće biti jedino izdanje ovog remek-dela na ovim prostorima.

Preacher (Propovednik)

Scenario: Garth Ennis; crtež: Steve Dillon

Garth Ennis je inspiraciju za Propovednika našao ni manje ni više nego u starim svetim spisima. Zahvaljujući ubedljivoj i ni malo suptilnoj naraciji kojoj je pridodata poprilična doza sirovog humora, nastala je ova haotična i surova priča nabijena akcijom u kojoj se stvarnost kakvu znamo prepliće sa mitološkim scenama. Čitajući Propovednika, stranicu po stranicu, uspevamo da se probijemo do jednog duboko skrivenog sloja stvarnosti koji krije ono natprirodno, mračno i magijsko. Iako nam se nemali broj puta prilikom čitanja ove grafičke novele stomak bukvalno prevrnuo zbog brutalnosti određenih scena, Propovednik je pre svega delo uz koje smo se dobro zabavili, glasno smejali, a pomalo i naučili.

100 Bullets (100 metaka)

Scenario: Brian Azzarello; crtež: Eduardo Risso

U pitanju je najuspešniji plod saradnje dvojca Azzarelo-Risso koji predstavlja niz crnohumornih i tragičnih priča u kojima se prepliću teme kao što su kritične porodične situacije, ubistva i organizovani kriminal. To su priče o ljudima sa margine društva, koji po inerciji klize kroz život, sve dok ne susretnu čoveka poznatog samo kao agent Grejvs, koji će im nepovratno izmeniti život. On im, naime, nudi šansu da se osvete za zlo koje im je nekada u prošlosti naneto, a pri tom i da se iskupe za loša dela koje su sami učinili. Upravo zbog dihtomije između ta dva izbora 100 metaka uspeva da u potpunosti uvuče čitaoca u svoj prljavi svet. Iako meci kojima se ne može ući u trag pružaju imunitet od zakona, protagonisti otkrivaju da se ne mogu zaštiti od moralnih posledica svojih postupaka. Kod nas je ovu grafičku novelu pre par godina izdao Beli put, a sudeći po glasinama, u skorije vreme nas očekuje i njena televizijska adaptacija.

Sin City (Grad greha)

Scenario i crtež: Frank Miller

Iako je u toku karijere napravio veliki broj odličnih stripova i uz to što se njegove verzija Betmena smatraju nekim od najuticajnijih grafičkih novela do danas, ipak priznajemo da nam je Grad greha Millerovo daleko najdraže delo. Njegovi likovi, kao i mesto u kojem im životi prolaze, beskompromisni su, divlji i nasilni, a Millerov sirovo minimalistički crtež još više naglašava takvo stanje. Priče svih likova prepliću se i sve počivaju na nekoj staroj nesreći koja je duboko ukorenjena u njihove živote. Na kraju krajeva, složićete se da je grad greha mesto u kojem nikada ne biste voleli (niti smeli) da živite, ali priče o njemu uvek će vas privlačiti.

Scalped

Scenario: Jason Aaron; crtež: R. M. Guéra

Serijalu Scalped već smo predstavili u tekstu koji je konceptualno vrlo sličan ovom. Tada smo rekli da je ovaj (još uvek aktuelni) serijal nezaobilazna lektira za svakog ljubitelja stripa koji drži do svog integriteta. Za crtež je zaslužan Rajko Milošević Gera, jedan od najistaknutijih domaćih strip umetnika. U pitanju je priča o jednoj maloj i zatvorenoj indijanskoj zajednici i međusobnim odnosima i problemima njenih stanovnika čiji se profili u nekoj meri mogu porediti sa onima koje smo upoznali u 100 metaka. Široka lepeza likova doprinula je tome da svaki broj ovog serijala bude izuzetno zanimljiv i različit od svega što ste do sada videli.

Scott Pilgrim

Scenario i crtež: Bryan Lee O’Malley

Scott Pilgrim je lenština, vucebatina, gitarista u demo bendu i pored svih mana, potpuno neodoljiv. Serijal koji se u osnovi bavio problemima koje Scott je stekao tako što se upustio u romantičnu vezu sa misterioznom Ramonom Flowers, izlazio je od 2004. do 2010. godine, sastoji se od šest knjiga koje je u potpunosti sam uradio autor serijala, simpatični Kanađanin Bryan Lee O’Malley. Smeštena u svet u kojem nije ni malo neobično da jedna sićušna devojčica usled naleta besa odjednom postane snažna kao Hulk i spretna kao prava nindža ratnica, priča o Scottu i njegovim super zabavnim prijateljima prepuna je referenci na popularnu kulturu, a film koji je snimljen po njoj uspeo je da oživi autorovu neskrivenu naklonost prema starim šarenim i haotičnim video igricama (mada nam nikada neće biti jasno zašto njanjavi Michael Cera igra glavnu ulogu). Ono što će poprilično obradovati fanove jeste vest da se u skorije vreme očekuje i sasvim novo izdanje ovog uspešno zaokruženog serijala u punom koloru. Recenziju serijala objavljenu na našem sajtu možete pročitati ovde.

Death Note (Beležnica smrti)

Scenario: Tsugumi Ohba; crtež: Takeshi Obata

Beležnica smrti jedan je od najpopularnijih manga serijala u svetu, a bavi se zaista ozbiljnom tematikom. Magična sveska na koju jednog dana pronalazi srednjoškolac Light Yagami nudi nešto potpuno nesvakidašnje. Naime, pomoću te sveske moguće je ubiti bilo koju osobu na svetu tako što se u nju upiše ime buduće žrtve, a zatim nacrta njeno lice. Ova kontroverzna priča izazvala je par nezgodnih situacija u stvarnom životu kada su učenici jedne američke škole počeli sami da stvaraju svoje beležnice smrti. Ako ništa, ovaj incident sigurno govori o popularnost i upečatljivosti ovog serijala, koji od oktobra prošle godine izlazi i u hrvatskom prevodu, za šta je zaslužan zagrebački Algoritam.

Maus

Scenario i crtež: Art Spiegelman

Intimna ispovest Spiegelmanovog oca, Jevreja iz Poljske, koji je kao mlad preživeo užase holokausta, Maus danas predstavlja jednu od najvećih prekretnica moderne svetske književnosti koja zaslužuje da je pročita svako. Iako se u ovoj knjizi opisuju stradanja Jevreja u toku Drugog svetskog rata, u određenoj meri, paralela se čak može povući i sa Orvelovom Životinjskom farmom s obzirom da su različite grupe ljudi ovde predstavljene kao različite životinje (Jevreji kao mišrevi, nacisti kao mačke, a Poljaci kao svinje). Iako ju je vrlo teško žanrovski definisati (s obzirom na njenu strukturu, ova knjiga može se opisati i kao biografija, istorijski roman, ili pak fikcija) Maus je prva grafička novela ovenčana Pulicerovom nagradom.

Palestine (Palestina)

Scenario i crtež: Joe Sacco

Palestina je grafička novela koja opisuje iskustvo koje je autor Joe Sacco stekao dok je živeo u dve palestinske pokrajine na prelazu između 1991. i 1992. godine. Sacco je na ovaj način uspeo da predstavi istoriju palestinskog naroda i njihovu neprekidnu borbu sa neprilikama koje ih zatiču kao grupu i kao individualce. 2000. godine Sacco, inače novinar po profesiji, objavljuje još jednu grafičku novelu pod nazivom Safe Area Goražde koja se na sličan način bavi ratom u Bosni.

Persepolis

Scenario i crtež: Marjane Satrapi

Ukratko govoreći, Persepolis je knjiga koja opisuje detinjstvo autorke Marjane Satrapi u Iranu za vreme islamske revolucije, ali zapravo, Persepolis predstavlja izrazito intimnu i emotivnu priču o odrastanju jedne devojke, o njenom pogledu na svet, o problemima kojima je suočena kao predstavnica islamske veroispovesti, ali najviše o njenom razvoju u mladu i sposobnu ženu. Persepolis je pitka, šarmantna i duhovita priča, ali ono što će vas najviše privući kod nje jeste njena nesputana emocionalnost. 2007. godine Satrapijeva je u saradnji sa francuskim animatorom Vincentom Paronnaudom korežirala filmsku adaptaciju svoje novele, koja je naredne godine osvojila Oskara u kategoriji Najboljeg animiranog filma.

Black Hole

Scenario i crtež: Charles Burns

Smeštena u predgrađe Sijetla sedamdesetih godina prošlog veka, Black Hole je priča o nekada sasvim običnim tinejdžerima koji su tokom leta „zaradili“ misterioznu seksualno prenosivu bolest zvanu prosto kao „The Bug“ ili „tinejdžerska kuga“, a koja je prozrokovala neke ne tako obične posledice. Naime, ovim tinejdžerima počele su da se dešavaju neke vrlo čudne, gotovo bizarne promene na telu (jednoj devojci je, na primer, izrastao rep), koje su vremenom počele da utiču i na njihovu prihvaćenost u društvu. Black Hole nas upoznaje sa dve devojke i dva momka čije se priče međusobno prepliću i koji se, svako na svoj način, nosi sa ovom nimalo prijatnom situacijom. Sve u svemu, Black Hole je izuzetno zanimljiva knjiga koju biste možda trebali da poklonite svojoj maloltnoj deci i rođacima, čisto predostrožnosti radi.

Blankets

Scenario i crtež: Craig Thompson

Radi se o autobiografskoj grafičkoj noveli koja govori o Thompsonovom detinjstvu i odrastanju u porodici evanđelijske veroispovesti, pa tako i o njegovim prvim ljubavima i avanturama koje je doživeo kao mladi momak. Časopis Time nekoliko puta je uvrstio ovu knigu na listu najboljih stripova današnjice. Novosadski izdavač Komiko najavio je da će u skorije vreme objaviti prvo srpsko izdanje ovog stripa.

Ghost World (Svet duhova)

Scenario i crtež: Daniel Clowes

Početkom godine, pomenuti izdavač Komiko obradovao nas je prvim izdanjem Sveta duhova na ovim prostorima, što je vrlo bitna stvar za sve zaljubljenike u strip i popularnu kulturu uopšte, s obzirom da se radi o kultnom delu koje je u velikoj meri uticalo na veliki broj stripova i filmova nastalih posle njega. Kao što smo ranije naveli, u pitanju je stripski klasik, popularan podjednako među mladom i među starijom publikom, koji je komercijalan uspeh i odlične ocene kritičara zadobio je ubrzo posle originalnog objavljivanja. Knjiga prati priču o dve britke, ali cinične tinejdžerke Enid i Rebecce, koje se nalaze na prekretnici života, u periodu u kojem odlučuju na koju stranu će se okrenuti njihova budućnost, a pop-kulturne reference kojima ovo delo obiluje, omogućile su da skoro svaki čitalac u njemu nađe nešto što je njemu zanimljivo i poznato.