Recenzija: Šabute - "Veštice / Pun mesec"
14. apr 2013. @ 09:54  |  portreti, recenzije, intervjui

Mnogo dobrih stvari prođe pored nas a da ih ni ne primetimo, bio to neki kultni film ili muzički album koji će nam se svideti sa desetogodišnjim zakašnjenjem, a neretko će nam se desiti da nas upravo ta dela bukvalno obore s nogu. Tako se pored mene pre skoro dve godine prošunjao album Besne kobile, sazdan od dva stripa koje potpisuje francuski umetnik Šabute. Zbog (na prvi pogled) neprivlačnog crteža ili ko zna kojeg razloga, oglušila sam se na hvalospeve stručnjaka i strpala ovaj album u fioku sa onima za koje mi neće biti žao ako ih ne pročitam. No, nekako je došlo do toga da ovaj album padne u moje ruke i kako me ono misteriozno i natprirodno zaista privlači, dozvolila sam crnoj mački sa naslovnice da mi ispriča šta hoće.

Ispostavilo se da u albumu ima dosta mačaka, što svakako nije slučajno jer po tradicionalnim verovanjima mačke predstavljaju drugo ruho demonima, najčešće nekrštencima i vešticama, a ponekad đavolu. Ljudi su iz straha znali da otkidaju šape mačkama, pa ako se sutradan neka baba iz sela pojavi sakata, onda se zna da je ona taj užasni demon. Šabuteova misija u „Vešticama“ leži u predstavljanju običnog čoveka u borbi protiv vlastitih demona, bili oni neki sasvim šašavi, opasni ili nerealni. I upalilo je, mogu reći. Posle samo dve priče bila sam potpuno navučena, a posle celog pročitanog albuma skinula sam ovu moju dosadnu mačketinu sa tastature i krenula da pišem. No, stručnjacima ostavljam da se bave Šabuteovim tehničkim izrazom i uticaju koji je ostavio na celokupnu francusku strip scenu, a ja ću se pozabaviti samom pričom.

Najbolja stvar vezana za ovaj album je to što će vam se, iako dodiruje ozbiljne teme, zadržati osmeh na licu kada ga pročitate. Besramnici i govnari kod njega dobiju ono što su zaslužili, bar u većini slučajeva... a oni izuzeci, priče poput „Lomače“, ostaviće vam gorak ukus u ustima. Šabute priča o ljudima kakvi ne želimo da budemo, a kakvi su svuda oko nas. On priča o besramnicima, krvopijama, oportunistima, preljubnicima, besnim i zlim ljudima, o onima pokvarenim do srži, pa tako i o onima koji su suviše ograničenog uma da bi mogli da prihvate svet oko sebe i zato ostaju učaureni u svom gorkom svetu bez imalo radosti. Međutim, ono najprivlačnije kod Šabuteovih priča jeste njihova pitkost i zaokret na samom kraju, koji im uvek pruža neki dodatan šarm.

Njegove priče konstruisane su kao anegdote koje se godinama pričaju po varoši, a pretpostavljam da su dobrim delom i zasnovane na nekim starim seoskim legendama. Čovekov strah od mističnog i onostranog je pokretač, a njegova neuništiva želja da univerzum peokrene u svoju korist predstavlja temelj svih Šabuteovih priča u seriji o vešticama. Ipak, ono što ih čini toliko drugačijim od svih sličnih jeste ton kojim su napisane. Zbog Šabuteove upečatljive naracije već posle nekoliko pregledanih tabli možete odlučiti koji će vam se lik svideti, a koji ne. Neke od priča ispričane su kao one stare narodne koje su se s kolena na koleno prenosile usmenim predanjem i sada, u moderno doba, prešle na papir. Šabute ih nije samo zapisao, on kroz slike daje i svoj komentar na sve prikazane situacije i uvek pogađa pravo u metu. Ohole pojedince kažnjava za bezobzirne postupke, one naivne tera da uče iz svojih grešaka, a nepromešljenim smešta na razne načine i uvek je spreman da se sa njima dobro našali. Ipak, na deset lukavih starica, upoznajemo i jednu mirnu, poštenu ženu koja zbog spleta različitih okolnosti, ni kriva ni dužna, biva optužena da u sebi nosi tamu i zlo, te biva ubijena od strane drugih. Čisto preventive radi, jer su ljudi u osnovi kukavice.

Tu gde su stale „Veštice“, „Pun mesec“ nastavlja. Priča o beskurpuloznom radniku na šalteru socijalne službe upoznaje nas sa tim da staro sujeverje nije umrlo, već da je samo promenilo oblik i preraslo u predrasude. U fokusu više nisu veštice, već stranci, ljudi drugačije rase, nacije, oni koji ne mogu da se uklope zato što nemaju odgovarajuće papire i zato što prosto pričaju sa naglaskom. U osnovi, nisu ova dva naslova stavljena u jedan album pukim slučajem. Njihova tema je ista, ali su subjekti različiti. No, zanimljivo je kako čitalac zaista uživa dok gleda kako glavni (anti)junak „Punog meseca“ prolazi kroz sito i rešeto, a da vam ga nije nimalo žao, jer smatrate da je sve to i zaslužio. Znate i sami da nisu najgori oni koji delaju na naredbu drugih, več oni pasivni koji se skrivaju u staklenim zvonima (u ovom slučaju iza pregrada sa otvorima za pričanje) rasipajući prljavštinu kroz svoja usta čim ih otvore – a to je često. Album ćete na kraju zatvoriti sa istim onim blagim osmehom na licu, jer je govnar dobio ono što je zaslužio, a zatim se dići iz fotelje i preći za kompjuter, otvoriti sekciju sa komentarima na popularnim vestima i sresti bar još desetoricu takvih.