THE DEPARTED (2006)
14. nov 2006. @ 12:03  |  recenzije

THE DEPARTED (2006)

"Dvostruka igra" / "Pakleni ugovor"

Baš kao što je Spike Lee uzeo jednostavnu priču i ubacio svoja omiljena pitanja uzdignuvši film Inside Man do najviše tačke svog žanra, tako je Martin Scorsese postupio sa Dvostrukom igrom, pričom zasnovanom na intrigantnoj i jednostavnoj premisi i ubacio pitanja koja su ga opsedala još od filma Mean Streets (1973). Na tom putu, on je istovremeno ostavio prostora i za sjajnu glumu vrednu spomena.

Dvostruka igra zasnovana je na hong-kongškom blokbasteru Infernal Affairs / Mou gaan dou (2002), u kome policajac na tajnom zadatku ulazi u mafiju, dok mafija u policiju ubacuje jednog od svojih. U Scorsese-ovoj veziji, radnja se premešta u Boston, gde mafijaški bos Frank Costello (Jack Nicholson) ubacuje svog štićenika Colin-a Sullivan-a (Matt Damon) u program za obuku policajaca. Kako se Sullivan uzdiže kroz činove, šef Jedinice za specijalne istrage Queenan (Martin Sheen) i Dignam (Mark Wahlberg) regrutuju novajliju Billy-ja Costigan-a (Leonardo DiCaprio) i ubacuju ga u mafiju da stekne Costello-vo poverenje.

Sve ovo se dešava pre uvodne špice.

Što ne znači da je tempo filma žustar. Deo cene Scorsese plaća zbog uzimanja osnovne premise iz Infernal Affairs i kopanjem za temama u prilično dugačkom vremenu trajanja - solidnih 149 minuta naspram 97 minuta Infernal Affairs. Što će reći da Scorsese nije baš upakovao ostatak - on se drži osnovnog zapleta i ubacuje neke najbolje scene originala, ali nije sasvim upotpunio praznine između.

Pitanja muškosti, rase, klase, muškosti, Katoličke krivice i muškosti su sastavni deo Scorsese-ovog stila, pa ni ovaj film nije izuzetak. Dok Sullivan i Costigan kruže jedan oko drugog, osim uloga kriminalca i policajca, do izražaja dolazi i njihov sukob kao bogatog belog muškarca i siromašne irske vucibatine. Budući da Sullivan prolazi kroz transformaciju od southie-ja do japija, još jedan naziv film bi mogao biti i The Assimilated (Izjednačeni).

Costello-v opušteni rasizam (treba mu manje od pet minuta da nam kaže šta ima protiv crnaca) podvlači nepoverenje koje prožima ne samo njegov svet, nego i svet policajaca. Susret sa gomilom kineskih gangstera dovodi ovo do nacionalističkih nivoa, kada Costello besni zbog toga kako se obavlja posao "u ovoj zemlji". Kao Daniel Day-Lewis u Gangs of New Yorks, on nije samo sociopata - on je patriotski sociopata.

Scorsese takođe pušta bujicu falusnih simbola (dobro, jedan zapravo nije simbol, više je pravi falus), Frojdovskih referenci i dobru, staru potisnutu seksualnost. Kada Costello-va ljubavnica (Kristen Dalton) isprede da će "ga ispraviti" nakon što se on sav uspalio i uznemirio dok je pretio jednom od svojih ljudi, u pitanju je jedna od mnogih replika da bi se svo ovo ubijanje možda i zaustavilo kad bi dečaci bili malo više sigurni u svoju muškost.

Gluma se uzdiže do emotivne kompleksnosti adaptacije William-a Monahan-a. DiCaprio i Damon su solidni kao i uvek, ali Wahlberg je taj koji na kraju krade scene, sa dijalozima koji mu daju titulu abrazivnog šefa policije. Alec Baldwin, kao čovek na čelu Sullivan-ove jedinice, sažvaće sve što dekorativni Wahlberg propušta.

Na kraju krajeva, ovo je Jack-ov svet, dok svi ostali samo glume u njemu. Nicholson daje Costellu neusiljeni šarm i manijakalnu zadovoljenost koju očekujemo od naših mafijaških bosova, ali ostavlja prostora i za malenu beznadežnost.

Dvostruka igra nije film bez mana. Uloga Vere Farmiga kao psihijatra rastrzane između glavnih faca je zajemčena, a za odjavnu špicu se čini kao da je ubacila razdražljiva test publika. Bez obzira na to, film je potvrdno dokazao da ni Scorsese ni Nicholson nisu izgubili svoj dodir.

Presuda: 4/5