U bioskopima: Oz veliki i moćni / Oz the Great and Powerful (2013)
16. mar 2013. @ 09:50  |  recenzije

Zaplet: Godina je 1905. Putujući mađioničar prelazi iz Kanzasa u magični Oz, gde ga svi smatraju za čarobnjaka iz pročanstva koji će spasiti kraljevstvo od zle veštice. Sestre Evanora (Rachel Weisz) i Theodora (Mila Kunis) šalju ga u opasnu misiju u kojoj upoznaje Dobru Glindu (Michelle Williams), leteće majmune, porcelansku lutku i potlačene Munchkinse.

Iako zvanično zasnovan na seriji knjiga L. Franka Bauma, ova epska fantazija je zapravo predstavak poznatog filma The Wizard of Oz iz 1939. godine. Generaciju ranije, Disney je snimio Return to Oz, mračni nastavak koji se dotakao drugih Baumovih knjiga, ali nije uspeo da izađe iz senke pesme "Over the Rainbow", Judy Garland i crvenih cipelica.

Stoga, sveobuhvatna verzija Sama Raimija mora da se bori za pažnju pored ranijih filmskih verzija, izvanrednog romana "Wicked" Gregoryja Maguirea i njegove uspešne pozorišne adaptacije, koja se, slično kao ovde, fokusira na Oz pre Dorothy i još jednog ključnog igrača u dešavanjima u Smaragdnom gradu.

Početak filma nas neodoljivo vraća verziji Victora Fleminga iz 1939. godine sa crno-belim akademskim kadrom i Oscarom (James Franco), lukavim putujućim mađioničarem koji se predstavlja kao "Oz, veliki i moćni" i kuka o svojoj neuspešnoj karijeri jer je on, Bože moj, osuđen da bude nešto između Harryja Houdinija i Thomasa Edisona. Bežeći vazdušnim balonom od razjarenih kolega iz cirkusa, Oscar nailazi na tornado koji ga usisava i prebacuje u Oz... gde nas dočekuje raskoš boja i panoramski kadar.

Sam Raimi, koji se poigravao sa slikama iz Oza još od animiranog zlog drveća u The Evil Dead, nalazi se među nekolicinom reditelja koji 3D vide kao oslobođenje, a ne komercijalnu obavezu. Kao i u Dredd-u, i ovde je impresivna upotreba treće dimenzije tu da svetu pruži dubinu, teksturu i izazove osećaj divljenja.

S obzirom na to da znamo kako će se priča završiti,šta će se desiti sa čovekom iza zavese i dobrim i lošim vešticama na suprotnim stranama Oza, priča ipak ostaje intrigantna. Protagonista se menja iz pohlepnog, plitkog i kukavičkog prevaranta u neustrašivog prevaranta koji je, ipak, barem donekle dostojan titule vladara zemlje čije ime deli. Francov osmeh i šarm pomažu mu da ne postane potencijalno omraženi lik dok otkriva poriv da ne izigra poverenje od strane svojih naivnih saputnika - simpatičnog letećeg majmuna (glas mu pozajmljuje Zach Braff) i neodoljive porcelanske lutke (Joey King) - i pokušava da svojim dovitljivim steampunk igrama i impresivnim nastupom dostigne magiju veštica. Možda je ovo ultimativna holivudska fantazija, čak i ispred Arga - svet je ovde spašen od strane umetnika za specijalne efekte, a ne raspevane devojčice sa farme sa korpom u ruci.

Producent Joe Roth je nedavno radio na Snow White and the Huntsman i Alice in Wonderland Tima Burtona, dva filma rađenim prema poznatim bajkama u kojima devojčica autsajder uz pomoć saputnika pobeđuje zlu kraljicu i vešticu i njenu korumpiranu vladavinu. Ovde dobijamo zanimljiv trio veštica, od elegantno prepredene Rachel Weisz, veštice osmišljene kao zlikovac iz Disney-jevih crtaća, preko bledinjave Michelle Williams koja zrači nežnošću, do Mile Kunis koja je razočaravajuća kao veštica Theodora čije slomljeno srce donosi još jednu, manje očekivanu dubinu ovom 3D spektaklu.

Oz the Great and Powerful ne donosi puno napetosti ili iznenađenja. Ipak je to priča koja se kreće ka dobro poznatom kraju: priprema scene za dolazak Dorothy. Ali, i pored toga, ostaje dobro osmišljena priča sa puno mašte i energije, i velikim srcem. Film traje nešto duže od dva sata, ali nije zamoran, jer je način na koji se klimaks odvija dovoljno maštovit. Film ne može u potpunosti da prevaziđe manu bekstva oba negativca, ali alternativa nije postojala. Dok gacamo do kraja ovog filma, znamo da nas očekuje jedna veća avantura.

Presuda: 3.5/5