Recenzija albuma: Pixies - "EP2"
03. feb 2014. @ 10:28  |  recenzije

Recenzija albuma: Pixies - "EP2"

Self released

Ljudi se menjaju.
Ovo nije nikakva velika mudrost, već prosta konstatacija. Svako od nas je oblikovan iskustvima kroz koja je prošao, greškama koje je napravio i poukama koje je iz njih izvukao. Osoba koja (tvrdi da) je ista kao i pre 10, 20, 30 godina je idiot.

Muzički univerzum, kao i svako drugo polje ljudskog postojanja, ispunjen je običnim smrtnicima koji podležu svim pisanim i nepisanim pravilima koja važe i za ostatak čovečanstva. Ipak, promene su ovde manje uočljive. Ključ ove iskrivljene percepcije leži u samoj prirodi medija, u činjenici da nam se muzičari koje volimo i koji nam se čine sastavnim delom naših života obraćaju samo periodično, putem izdanja koja ne nastaju preko noći i iziskuju izvesno vreme. Reči i tonovi koji ostaju zabeleženi zvuče isto danas kao i pre 10, 20 , 30 godina, ali osobe koje stoje iza tih reči i tonova nisu više iste osobe.

Pixies su jedan od najvoljenijih i najcenjenijih bendova iz jedne ere koja je redefinisala sve što smo mislili da znamo o rock muzici i udarila temelje za ono što danas zovemo alternativni ili indie rock. Zahvaljujući svojoj relativno kratkoj i tipično baksuznoj/autodestruktivnoj karijeri, za sobom su ostavili čisto, gotovo besprekorno nasleđe: čitava karijera provedena na nezavisnoj izdavačkoj kući (4AD), četiri i po albuma koja su izvršila ogroman uticaj na muziku i dan-danas uživaju kultni status. U muzičkom periodu u kome je čudno bilo norma, Pixies su uspeli da se izdvoje svojom ludačkom kombinacijom besramne odanosti pop melodiji, fascinacije bukom i dinamikom, i nekima od najbizarnijih tekstova koje smo imali prilikie da čitamo još od Starog zaveta. Ukratko, pojavili su se niotkuda, kratko vreme odašiljali svetlost božanske čudnoće i nestali u bljesku slave i međusobnih razmirica.

Besprekorne reputacije retko traju večno, pogotovo u muzičkom svetu. Ljudi se menjaju. Pionirski idealizam prošlih dana pokazao se kao dobra investicija deceniju ili dve dalje niz put, a stara slava kao kvalitetan penzoni plan za svakog poluuspešnog muzičara koji je ikada imao svojih pet minuta. Reputacija i nasleđe su, na kraju krajeva, samo reči, i na svakome od nas je da odluči da li mu one nešto znače ili ne.

Da se ne lažemo, Pixies su danas The Rolling Stones na manjem nivou – koncertna atrakcija podstaknuta neiscrpnom inercijom nostalgije, bend utemeljen u prošlosti, a ne sadašnjosti, deo rock zaveštanja koje se prenosi s kolena na koleno. Drugim rečima – zabavljači, ne umetnici.Najbolji zabavljači u stanju su da vas ubede u iluziju da je svet sastavljen od stihova i harmonija, da naše postojanje i svako proživljeno iskustvo nalaze opravdanje u biranim pesmama i da smo deo jednog šireg, romantizovanog narativa. Pixies su i danas i te kako sposobni da vas umotaju u tu iluziju, o čemu će autor ovih redova posvedočiti bez ikakve zadrške. Nažalost, ta iluzija retko ostaje sa vama po napuštanju koncertne sale, a realnost slika sasvim drugačiju sliku.

Kao i The Rolling Stones, i Pixies će s vremena na vreme snimiti nešto, tek kao opravdanje za ponovno pokretanje točkića multimilionske mašinerije koja će ih još jednom povesti na put oko sveta. Kao i The Rolling Stones, i Pixies su vie nego svesni da su njihovi najbolji kreativni dani za njima, i sasvim su OK s time da životare na račun tih najboljih dana. Njihov novi , drugi po redu EP od četiri pesme, maštovito nazvan „EP2“, samo je još jedna fusnota u večnoj priči o entropiji ljudskog postojanja: bend koji je nekad delovao kao da će pući po svim šavovima od bujice inspiracije i užurbanosti da kaže i odsvira sve što ima danas deluje anestezirano, umorno i bolno predvidivo. Pixies su danas uspešan poslovni poduhvat čija svrha nije u kreiranju novih sadržaja, već u ponavljanju onoga što je već poznato i blisko srcu. U tome nema ničeg lošeg. Problem je u publici (ili makar u autoru ovog teksta) jer uporno od zabavljača očekujemo da budu nešto više.